راسته بازار شیشه گری - شیراز

ShirazLive

logo لطفا منتظر بمانید...
0

راسته بازار شیشه گری - شیراز

بازار فرعی شیشه گری
موضوع فعالیت : فروش انواع گلدان شیشه ای ، ست آجیل ، تنگ شیشه ای و...
تعداد تقریبی فروشگاه : ۳۰
آدرس :  بلوار سیبویه - خیابان شیشه گری
 

شیشه گری

خیابان شیشه گری شیراز در گذشته مرکز صنعت شیشه گری بوده و حالا فقط محلی برای فروش محصولات این صنعت دستی زیبا و کارآمد است . محله شیشه گری شیراز از سمت شمال و جنوب بین بلوار سیبویه و بلوار ارتش و از شرق و غرب نیز بین خیابان شیشه گری و بلوار شهید مفتح قرار دارد و یکی از مکان های جذاب برای خریداران شیشه و لوازم آشپزخانه است .

از شیشه و غرابه گرفته تا بشکه های پلاستیکی بزرگ همه در کنار هم قرار دارند ، دوطرف خیابان شیشه گری را مغازه های بزرگ و کوچکی فرا گرفته که صاحبانشان هم در ویترین و هم در پیاده رو جلوی مغازه ها انواع اشیاء و ظروف شیشه ای گوناگون را چیده اند و نمای خیابان را زیبا ساختند .

 

ابزار کار شیشه گری

ابزار کار شیشه گری بسیار ساده و مختصر است و مهمترین آن لوله فلزی توخالی به طول 100 تا 120 سانتیمتر است که به دلیل اینکه شیشه گران در لوله میدمند به این لوله ها (( دم )) گفته می شود و به مقداری از مواد مذاب که توسط لوله از کوره برداشته می شود (( بار )) می گویند . یکی از ابزار هایی که در فرم دادن به شیشه بسیار کاربرد دارد انبردست و دمباریک است ، مثلا زمانی که مواد مذاب شیشه را روی قالب میگذارند تا فرم بگیرد  پس از اینکه سریعا از قالب جدا کردند مقداری مواد مذاب را برای ایجاد اشکال مختلف و یا دسته ظروف به آن می چسبانند و با انبردست به آن شکل میدهند .

 

قدمت و تاریخ شیشه گری

شیشه گری از قدیمی ترین صنایع دستی بشر بشمار می آید و قدمت این صنعت به ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می رسد . شیشه گری در ایران یکی از با ارزش ترین و قدیمی ترین صنایع دستی است و اشیاء شیشه ای کشف شده در مناطق مختلف کشور گواه وجود این صنعت در دوران گذشته و حتی پیش از میلاد مسیح دارد . دوران تاج و تخت سلجوقیان در ایران اوج صنعت شیشه گری محسوب میشود چرا که در آن زمان هنرمندان و شیشه گران ایرانی از روش های جدیدی استفاده می کردند و با بهره گیری از ابزار و قالب های مختلف اشکال تازه ای به شیشه میدادند و کم کم به نقاشی و حکاکی روی شیشه روی آوردند . در بسیاری از آثار این صنعتگران نقاشی هایی نظیر گل و مناظر دیدنی یا اشکال حیوانات و در بعضی آثار اشعار معروف را بر بدنه شیشه می کشیدند .

 

 

 
لیست فروشگاه ها
  1. نام فروشگاه
  2. نام فروشگاه
  3. نام فروشگاه
  4. نام فروشگاه
  5. نام فروشگاه