بازار وکیل

ShirazLive

logo لطفا منتظر بمانید...
0

بازار وکیل

بازار وکیلبازار وکیل در شهر شیراز یکی از مشهورترین بازار های سنتی و تاریخی ایران است . این بازار که به فرمان کریمخان زند ساخته شده است اکنون در مرکز شهر شیراز قرار گرفته است ، تمام کارهای بازرگانی خرید و فروش کالاهای داخلی و خارجی و مبادلات پایاپای صدور یا دریافت حواله و صرافی ها همگی در حجره های این بازار انجام میگرفته و در واقع بازار وکیل مانند قلب واقعی شیراز بوده است و تمام امور بازرگانی در آنجا صورت می گرفته است. عرض بازار وکیل بیشتر از سایر بازارهاست . همچنین ۷۴ دهانه طاق ضربی بازار با ارتفاع بیش از ۱۱ متر مرتفع تر از طاق سایر بازارهاست که البته هم اینک به علت خاکریزی کف بازار ارتفاع طاق ها به ۱۰ متر تقلیل می یابد . این بازار که از نظر معماری دارای سه فضای عبور و مرور به عنوان فضایی برای گذر مشتریان حریم مغازه با ارتفاع تقریبی ۲ پله بالاتر از سطح زمین فضای مغازه است دارای پنج در بزرگ است که در چهار سوی آن قرار گرفته است . همچنین شامل دو رشته شمالی جنوبی و شرقی غربی است که یکدیگر را قطع کرده اند . در تقاطع این دو رشته چهار سوق قرار گرفته است سقف چهار سوق که از چهار طرف آن چهار بازار منشعب می شود بسیار بلند و با سبک ساختمانی دلپسندی بنا شده است .

این چهار سوق دارای طاق بزرگ ضربی محکمی است و در پای طاق نیز چند ترنج آجرکاری شده است .


نمایی دیگر از بازار وکیل


ضلع شمالی جنوبی بازار که از دروازه اصفهان شروع می شود و تا کوچه جنوبی سرای مشیر ادامه می یابد حجاری شده است ، در دو طرف این راسته هر قسمت ۴۱ جفت مغازه وجود دارد که در جلو هر یک سکویی از قطعات سنگی بزرگ که بر روی آن ترنج های برجسته حجاری شده است . در شمال شرقی این راسته چند کاروانسرای قدیمی به نام های روغنی و احمدی ساخته شده است که در ورودی آنها در درون بازار است هر یک از این کاروانسرا ها دارای چندین حجره می باشد .

بازار وکیل در شیراز


بسیاری از گردشگران و توریست ها بخاطر دیدن بازار وکیل به شهر شیراز سفر می کنند تا در این بازار تاریخی سیر و سیاحت نمایند و از خرید صنایع دستی و دیگر کالا های این بازار قدیمی و قلب تجاری شیراز لذت ببرند .

سایر بازار های سنتی شهر شیراز :

بازار حاجی
بازار مسگرا
بازار نو
بازارچه فیل
بازار نو مشیر
بازار روح الله