بازار حاجی

ShirazLive

logo لطفا منتظر بمانید...
0

بازار حاجی

بازار حاجیبازار حاجی که از شمال مسجد جامع شروع می شود و در همان جهت گسترش می یابد به دستور قوام الدین حسین بنا شده است .

این بازار با قرار گرفتن در نزدیکی چند مکان مذهبی و متبرکه و تاریخی شهر شیراز موقعیت بسیار خوبی را برای بازدید کنندگان ، زاعرین و گردشگران محیا کرده است تا در کنار گردش و سیاحت و زیارت بتوانند از تجربه خرید در بازاری تاریخی لذت ببرند . بازار حاجی که تاریچه ای غنی دارد از نظر گردشگری و تجارت بسیار هائز اهمیت است ، این بازار در قلب تجاری و گردشگری شیراز قرار دارد و خود باعث رونق بازار های اطراف و بازدید بیشتر از مکان های تاریخی و گردش گری این بخش از شهر ، که در واقع به لحاظ تاریخی و اقتصادی متراکم ترین بخش شهر شیراز است می شود .

تاریخچه بازار حاجی :

این بازار تاریخی مربوط می شود به عهد دیلمیان و تا کنون دوره های تاریخی مختلفی را تجربه کرده و در هر دوره دست خوش تغییراتی شده مانند : سقف شیروانی که در قسمت ورودی ساخته شده ، و دیگر اینکه سنگ فرش کف در قسمت هایی تغییر کرده است . بازار حاجی که در خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد بی شک از قدیمی ترین بازارهای شیراز است و قدمتی ۱۰۰۰ساله دارد . زمانی که در بازار قدم می زنید متوجه خواهید شد که این بازار محلی تاریخی است و تنها جنبه تجاری ندارد .

زمینه فعالیت بازار :

در بازار حاجی انواع پارچه ها محلی و سنتی و همچنین لباس های محلی در معرض نمایش و فروش گذاشته شده است ، این بازار در شیراز یکی از بازارها و مراکز لوازم سنتی بشمار می رود و اجناسی نظیر : پارچه های محلی و سنتی ، لباس های محلی و سنتی ، ترمه ، لوازم خیاطی ، پارچه های رنگی ، مواد و لوازم بهداشتی و غیره ... را داراست .



بازار حاجی لباس محلی


معماری بازار

این سبک معماری بسیار قدیمی و زیبا است ولی در طی دوره های مختلف مورد باز سازی قرار گرفته ، در سال ۱۳۹۲ هـ.ش بنای بازار مورد مرمت در قسمت های طاق بندی ، سقف کاذب و عرق چین قرار گرفت .

درباره بازار حاجی در کتاب ( آثار عجم ) نوشته فرصت الدوله چنین نوشته شده است که :

(( بازار حاجی یک دهنه آن متصل است باُردو بازار مذکور دهنه دیگرش قریب به بقعه حضرت سید میر محمّد در آن صنایع و حرف متفرقه است . ))

سایر بازار های سنتی شهر شیراز :

سرای مشیر
بازار مسگرا
بازار نو
سرای فیل
بازار نو مشیر
بازار وکیل
بازار روح الله