باغ عفیف آباد

ShirazLive

logo لطفا منتظر بمانید...
0

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد

باغ گلشن که آنرا « عفیف آباد » هم گویند باغ وسیعی است که بانی آن میرزا على محمد خان قوام الملك است که عمارتی شکوهمند دارد جلوعمارت حوض بسیار وسیعی است بالبه سنگی و از آنجا نادیوارشرقي فضائی است که وسط آن آب نماست باگل کاری و در طرفين این فضا است

(( که صف کشیده به ترتيب سرو و کاج و چنار ! ))

معماری باغ :

عمارت باغ دوطبقه است. طبقه تحتانی با زیر زمین، محوطه وسیعی دارد که آب نمای زیبائی از وسط آن میگذرد دور تا دور طبقه بالا ایوان آهنی است و در وسط ، تالار وسیع و باشکوهی است و طرفین آن چند اطاق است .

دیوار اطاقها و ايوانها و مخصوصاً تالار وسطی باگچ بریبها و مقرنس کاریهای زیبائی مزین است و سقف آنها که از قطعات تخته به اشکال زیبائی تشکیل شده ، غالباً بانقاشی های گل و بته و صحنه های شکار و مناظر و مجالس رزم و بزم آراسته شده به ستونها بتقلید ستونهای تخت جمشید با گچ ساخته شده است مخصوصا در تالار بزرگ از چند نقاشی تخت جمشید تقلید شده است.

در پیشانی عمارت مجلسی کاشیکاری است که تاجگداری یکی از پادشاهان ساسانی را مجسم میکند ومؤبد موبدان نشان سلطنتی را بشاه میدهد و دو نفرچتر را روی سرآندو گرفتهاند این مجلس در پیشانی دالان هم تکرار شده است. ازاره عمارت که باسنگهای گندمک پوشیده شده حجاریه های زیبائی دارد.

درها همه منبت کاری است.

باغ عفیف آباد از زیبا ترین باغ های تاریخی شهر شیراز است و در دوره های مختلف مورد توجه و علاقه شاهان و حاکمان بسیاری بوده است . در وسط این باغ کاخ دوطبقه ای است که حدوداً ۳۰ اتاق دارد و در قسمت شمالی و جنوبی آن دو بخاری از سنگ مرمر تراشیده اند .

موزه نظامی :

در حال حاضر ساختمان این باغ به موزه نظامی تبدیل شده و مجموعه ای زیبا از انواع سلاح های سرد و گرم تاریخی که شاهان و دلیران ایران زمین از آنها استفاده می کرده اند در آن نگهداری می کنند ، باغ عفیف آباد در تاریخ ۲۹ فروردین ماه سال ۱۳۷۰ همزمان با روز ارتش به دومین موزه نظامی کشور تبدیل شد ، روزانه گردشگران و بازدید کنندگان بسیاری برای دیدن و لذت بردن از این موزه و مکان تاریخی به باغ عفیف آباد می آیند .

موزه نظامی باغ عفیف آباد شیراز

نام باغ :

در اواخر دوران سلطنت قاجار ، این باغ به دست عفیفه خانم خواهر زاده بانی باغ افتاد و او نیز تحول عظیمی را در باغ ایجاد کرده و آن را بسیار آبادتر می کند و تغییرات زیادی در آن بوجود می آورد از این رو به این باغ باغ عفیف آباد می گویند .

سایر باغ های شهر شیراز :

باغ ارم
باغ دلگشا
باغ جهان نما