بازارهای سنتی شیــراز

ShirazLive

logo لطفا منتظر بمانید...
0

بازارهای سنتی شیــراز

لیست بازارهای سنتی شیــراز
این بازار که از نظر معماری دارای سه فضای عبور و مرور به عنوان فضایی برای گذر مشتریان حریم مغازه با ارتفاع تقریبی ۲ پله بالاتر از سطح زمین فضای مغازه است دارای پنج در بزرگ است که در چهار سوی آن قرار گرفته است . همچنین شامل دو رشته شمالی جنوبی و شرقی غربی است که یکدیگر را قطع کرده اند . در تقاطع این دو رشته چهار سوق قرار گرفته است سقف چهار سوق که از چهار طرف آن چهار بازار منشعب می شود بسیار بلند و با سبک ساختمانی دلپسندی بنا شده است .
 
بازار وکیل
سرای مشیر که آنرا « سرای گلشن » هم گویند جنب بازار وکیل قرارداره و از ساخته های مرحوم « میرزا ابوالحسن - مشیر الملك» و است.این تالار دارای سقف بلندی است که در وسط گنبد آن بادگیری تعبیه شده - سقف این تالار بشکل زیبا ی کاشیکاری ومقرنس کاری شده است - در دهانه بادگیر اشعاری عربی مشتمل براسامی دوازده امام باكکاشی نوشته شده است. اطراف تالار چهار مغازه و چهار شاه نشین وسیع است در پیشانی و لچکیهای مغازه ها وشاه نشینها هم کاشیکاری گردیده است تمام این کاشیکاریها با کاشیهای رنگین ونقوش گل و بته و خطوط اسلیمی مزین است.
 
سرای مشیر
بازار مسگرها در شیراز در خیابان لطفعلی خان زند و بین اردو بازار و بازار مشیر قرار دارد. این بازار در نزدیکی چند جاذبه تاریخی و گردشگری و در قلب تجاری شهر شیراز قرار دارد .از تولیدات این بازار می توان محصولاتی نظیر :  دیگ مسی ، بشقاب های مسی ، سینی مسی ، گلدان مسی ، آفتابه مسی ، دستبند های مسی ، زیورآلات مسی و غیره ... را نام برد .
 
بازار مسگرها
در زمان قاجاریه، بازار وکیل شمالی را تا دروازه ی اصفهان ادامه دادند و نام بازار نو بر آن نهادند. این راسته طولانی ( بازار نو ) با متصل بودن به بازار وکیل شمالی  بسیاری از حجره ها و مغازه ها را در خود جای داده و بدلیل این که یک سر آن به دروازه اصفهان می رسد بازار بسیار بزرگی را بوجود آورده است. در این بازار بیشتر کالا هایی نظیر : پارچه ، کیف و کفش ، محصولات چرمی ، گیاهان دارویی و غیره ... وجود دارد ، و این بازار مربوط به صنف خاصی نمی شود اما در قدیم بازار عمده فروشی بوده است .
 
بازار نو
در زمان های قدیم کاروانسرای فیل محلی بود برای خرید فروش فرش و تجّار و فرش فروشان در این مکان به خرید و فروش فرش میپرداختند و به نوعی این مکان مرکز فروش عمده فرش بوده و همچنان هم بقوت خود باقی است و حال نیز در کاروانسرای فیل فرشفروشان به تجارت فرش مشغولند .سرای فیل دارای ۳۲ حجره است که دور تا دور حیاط قرار دارد و این نوع طراحی برای راحتی در حمل و نقل و بارانداز کالاها بسیار مناسب بود  ، یک ورودی در ضلع جنوبی سرا وجود دارد که به بازار شمشیرگر ها اکه اکنون به راسته فرش فروش ها معروف شده راه پیدا می کند .
 
بازارچه فیل
بازار نو مشیر به همراه سرای مشیر هر دو به عنوان مرکز فروش صنایع دستی شهر شیراز هستند و خود جزء مکان های تاریخی نیز محسوب می شوند و هر ساله توریست های زیادی برای بازدید از این بازار ها و سرا های تاریخی به ایران سفر می کنند که خود باعث جذب ازر می شود و به رونق این بازار و صنایع دستی کشور کمک شایان توجهی می کند . متصل بودن بازار نو شمیر به سرای مشیر و بازار وکیل باعث ایجاد چرخه در روند بازار گردی و در نتیجه رونق بیشتر بازار های اطراف می شود .
 
بازار نو مشیر
اردو بازار در شهر شیراز ، خیابان لطفعلی خان زند ، حد فاصل سرای مشیر و بازار سه راهی روح الله واقع شده که به مدرسه خان هم نزدیک است. این بازار با انشعابات فراوانی بین سرای مشیر و بازار مسگرها قرار دارد و امروز بیشتر عمد هفروشی کالاهای گوناگون است. انتهای این بازار به خیابان لطفعلی خان زند می رسد.
 
اردو بازار
در بازار حاجی انواع پارچه ها محلی و سنتی و همچنین لباس های محلی در معرض نمایش و فروش گذاشته شده است ، این بازار در شیراز یکی از بازارها و مراکز لوازم سنتی بشمار می رود و اجناسی نظیر : پارچه های محلی و سنتی ، لباس های محلی و سنتی ، ترمه ، لوازم خیاطی ، پارچه های رنگی ، مواد و لوازم بهداشتی  و غیره ... را داراست .
 
بازار حاجی
بازار روح الله در گذشته به بازار مرغ معروف بوده و از قدیمی ترین بازار های سنتی شهر شیراز است که در هسته مرکزی شیراز قدیم قرار داشته و کسبه در آن به خرید و فروش مرغ مشغول بوده اند .این بازار از یک طرف به خیابان لطفعلی خان زند می رسد و از طرف دیگر رو بروی سرای مشیر است .
 
بازار روح الله