قول 70 میلیارد تومانی برای حمایت از صنایع پیشرفته فارس

ShirazLive

logo لطفا منتظر بمانید...
0

قول 70 میلیارد تومانی برای حمایت از صنایع پیشرفته فارس 22 مهر 1399

قول 70 میلیارد تومانی برای حمایت از صنایع پیشرفته فارس


غیاث ملک حسینی- خبرنگار «خبرجنوب»/ رئیس هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته کشور در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی شیراز، با ظرفیت های شرکت های دانش بنیان فارس آشنا شد.
این بازدید البته در نوع خود بازدید متفاوتی هم بود چرا که نشان داد تولید کنندگان و صنعتگران مستقر در شیراز، توان و ظرفیت بسیار بالایی در تولید محصولاتی دارند که نمونه های آن را شاید در یکی دو کشور دیگر جهان بتوانید ببینید که از آن جمله می توان به ساخت پیشرفته ترین دستگاه الکترو کاردیوگراف جهان در شیراز اشاره کرد.
براساس اظهارات تولیدکنندگان این دستگاه، تنها دو کشور قادر به تولید دستگاه پیشرفته الکتروکاردیوگراف در جهان هستند که یکی از آنها ایران و دیگری آمریکاست.
به گفته مدیر این شرکت دانش بنیان، با استفاده از این دستگاه امکان ارسال آنلاین نوار قلب به صورت دیجیتالی و زنده از طریق لب تاپ، موبایل و تبلت از بیمارستان و یا ماشین های اورژانش برای پزشکان وجود دارد.
این فعال حوزه صنعت، یکی از بزرگ ترین مشکلات تجهیزات پزشکی در کشور را کمبود سرمایه در گردش و دشواری تامین مواد اولیه اعلام کرد و گفت: در کنار این ها اخذ مجوزهای ورود و ترخیص مواد اولیه و کالاهای مرتبط با این حوزه به دلیل سخت گیرانه بودن استانداردها، این واحدها را با مشکلات بیشتری مواجه کرده است.
ساخت بزرگ ترین برج های پالایشگاهی و پتروشیمی ها به ارتفاع 60 و 120 متر و «مولکولارسیو» یا جاذب های غربال مولکولی از دیگر دستاوردهای تولیدکنندگان است که باعث شده نام شیراز در دیگر استان های کشور به عنوان یکی از شهرهای دارای صنایع پیشرفته طنین انداز شود.
در جریان این بازدید، مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته کشور با بیان این که ماهیت و فلسفه وجودی این مجموعه براساس حمایت از صنایع «های تِک» تعریف شده، اظهار داشت: خوشبختانه استان فارس و شهر شیراز در این حوزه حرف های بسیاری برای گفتن دارد و در سطح کشور پیشتاز است.
رضا نقی پور اصل با اشاره به این که استان فارس در کنار این که به عنوان استان علم و ادب و فرهنگ شناخته می شود، یک استان صنعتی هم به حساب می آید، گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده از 3 هزار و 974 پروانه بهره برداری صادر شده در این استان، تنها 370 واحد راکد هستند که می توان گفت کمتر از 10 درصد صنایع فارس را در برمی گیرد.
به گفته وی، برخی از این واحدهای راکد واحدهای قدیمی هستند و از چرخه تولید نیز خارج شده اند.رئیس هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته کشور در پاسخ به این که این سفر و بازدید چه دستاوردهایی را می تواند برای صنایع پیشرفته فارس به دنبال داشته باشد؟ ابراز داشت: تلاش ما همیشه بر این اصل استوار است که بازدیدهای میدانی حتماً همراه با نتیجه باشد، کما این که به مسئولان استان هم قول داده ایم 70 میلیارد تومان در اختیار صنایع پیشرفته استان فارس قرار گیرد.
نقی پور اصل با تاکید بر این که تلاش خود را به کار می بریم تا صنعتگران استان برای دریافت این تسهیلات و حمایت ها در پیچ و خم های اداری قرار نگیرند، تصریح کرد: قطعاً ما به دنبال تسهیل گری کارها هستیم و این مهم را از طریق دفتر نمایندگی مستقر در استان محقق خواهیم کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که تا کنون 40 تا 45 درصد برنامه های
پیش بینی شده صندوق حمایت عملیاتی شده است، ابراز داشت: با توجه به این که در جریان ورود به انقلاب چهارم صنعتی هستیم قطعاً ماهیت و هویت صنایع به سمت صنایع پیشرفته تغییر پیدا خواهد کرد و کمتر صنایعی را به شکل امروزی خواهیم دید؛ بنابراین ضرورت دارد برنامه های صندوق حمایت رویکرد توسعه گرایانه تری داشته باشد.
مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته کشور با اشاره به اینکه ما در حد توان خود در بازدید از صنایع پیشرفته و راکد تلاش می کنیم نقشی را در احیا و توسعه این صنایع داشته باشیم، گفت: این مهم از طریق ارایه تسهیلات، تامین ضمانت نامه، تسهیل در تامین سرمایه در گردش، تسهیل در وارد کردن ماشین آلات و یا ارایه خدمات کارشناسی برای توانمندسازی این واحدها عملیاتی می شود.
نقی پور اصل در پاسخ به این که برای تهیه بانک اطلاعاتی صنایع پیشرفته و راکد چه برنامه ای در دستور کار قرار دارد و چه اقداماتی انجام شده است گفت: واقعیت این است که در این زمینه هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و به عنوان یک طرح مطالعاتی در حال انجام است، اما قطع به یقین یکی از آرزوها و برنامه‌های بزرگ ما ایجاد همین بانک جامع اطلاعات صنایع کشور و منابع انسانی است که اگر محقق شود کمک بزرگی به کاهش هزینه های صنایع در حوزه تولید، آلودگی های محیط زیستی، حمل و نقل، افزایش بهره وری، امکان برنامه ریزی بهتری برای آمایش سرزمینی و ذخیره کردن زمان خواهد داشت.وی با تاکید براین که جای خالی این سامانه جامع به خوبی در بخش صنعت خالی احساس می شود، تصریح کرد: برای ایجاد و تکمیل این بانک اطلاعاتی علاوه بر استفاده از مجموعه بانک اطلاعاتی ریاست جمهوری، وزارت صنعت، بورس، و ... باید یک فراخوان هم ارایه شود تا خود صنعتگران هم در تکمیل این بانک نقش آفرین و کمک کننده باشند.
رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته کشور همچنین با اذعان بر این که ایجاد این سامانه و بانک اطلاعاتی یک پروژه کوتاه مدت نیست بلکه یک پروسه زمان بر است، گفت: امیدواریم تحقق این مهم تحت الشعاع تغییر دولت ها و سیاست ها قرار نگیرد.

 

منبع : خبر جنوب