افزایش 4 برابری قیمت مودم در زمان ممنوعیت واردات

ShirazLive

logo لطفا منتظر بمانید...
0

افزایش 4 برابری قیمت مودم در زمان ممنوعیت واردات 17 فروردین 1400

افزایش 4 برابری قیمت مودم در زمان ممنوعیت واردات


رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه از تداوم ممنوعیت واردات مودم خبر داد و گفت که این ممنوعیت باعث افزایش ۴ برابری قیمت انواع مودم شده است.
محمد فرجی با اشاره به ممنوعیت واردات مودم از سال ۱۳۹۶ برای حمایت از تولید داخل، اظهار کرد: در یک بازه زمانی در سال ۱۳۹۷ به دلیل کمبود مودم در بازار چند شرکت وارد کننده طی قراردادی که با یک شرکت خارجی داشتند، مجوز دریافت کردند، اما دوباره واردات این کالا بسته شد.
بنابراین به گفته وی این وضعیت باعث جهش قیمت مودم شد، به طوری که این جهش قیمت فقط محصول ممنوعیت واردات است و نه نرخ ارز. در مواردی حتی قیمت مودم تا چهار برابر افزایش پیدا کرد اما قیمت ارز تا این حد بالا نرفته است. در سال ۱۳۹۶ متوسط قیمت یک مودم خانگی معمولی با دلار ۱۰ هزار تومان ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان بود، اما با افزایش قیمت دلار به ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تومان رسید و بعد با ممنوعیت واردات جهش پیدا کرد و در خرداد ماه سال قبل به ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسبد.
فرجی همچنین درباره وضعیت تولید داخلی گفت: مودم ای دی اس ال خانگی و اداری در پنج برند اصلی حدودا ۱۶۰ تا ۱۷۰ مدل دارد، اما تولید کننده داخلی فقط یک مدل از آن را تولید می‌کرد. اواخر سال قبل یک تولیدکننده دیگر اضافه شد، اما بازهم نمی‌توانند نیاز بازار را به لحاظ حجم تامین‌ کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سایت‌هایی اقدام به فروش مودم قاچاق می‌کنند، تصریح کرد: در مقطعی در سال گذشته قیمت مودم ۳۰۰ هزار تومانی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم رسید.

 

منبع : خبر جنوب