گازبهای بیش از ۳۰ درصد مشترکان صفر می شود

ShirazLive

logo لطفا منتظر بمانید...
0

گازبهای بیش از ۳۰ درصد مشترکان صفر می شود 25 آذر 1399

گازبهای بیش از ۳۰ درصد مشترکان صفر می شود


وزیر نفت به مصوبه هیأت دولت در خصوص رایگان شدن گازبهای مشترکان کم مصرف اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه گازبهای بیش از ۳۰ درصد مشترکان واحدهای مسکونی صفر می شود که علاوه بر کمک به مردم، کاهش مصرف را نیز به دنبال خواهد داشت.
بیژن زنگنه با بیان اینکه هر کسی بتواند مصرف خود را در ماه های سرد سال تا ۱۰ درصد کاهش دهد، گازبهایش ۱۵ درصد کم می شود، اظهار کرد: این درآمدی برای دولت ایجاد نمی کند اما بهینه سازی در مصرف را به دنبال دارد. وی افزود: علاوه بر این اگر ادارات دولتی مصرف خود را نسبت به سال های قبل اضافه کنند کل گازبها ۵۰ درصد افزایش پیدا می کند. وی با اشاره به مصوبه دولت درباره رایگان شدن گازبهای حدود ۳۳ درصد از مشترکان خانگی از ابتدای دی‌ماه امسال، اظهار کرد: بار مالی تأمین این طرح کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان است و بیشتر نمی‌شود و به ما گفته شده است که پس از شش ماه می‌توانیم برای جبران آن پیشنهادهایی به دولت ارائه کنیم.
وزیر نفت تأکید کرد: این هزینه ممکن است از مشترکانی که مصرف بالاتری دارند جبران شود، البته امکان دارد دولت چنین طرحی را هم تصویب نکند؛ ۴۰۰ میلیارد تومان هم در هزینه‌های کلان انرژی کشور رقم بزرگی نیست.زنگنه با اشاره به افزایش مصرف گاز در کشور، اظهار کرد: خواهشی که از مردم دارم این است که اصراف نشود و به حد نیاز مصرف کنند، خانه‌ها را به حدی گرم نکنند که پنجره‌ها باز شود، اگر موتورخانه‌ها را هم تعمیر و بهینه‌سازی کنند، ما با سازوکاری که در نظر گرفتیم مبلغ آن را پرداخت می‌کنیم، به این دلیل که اتلاف انرژی زیادی از طریق موتورخانه‌ها انجام می‌شود. با این حال اگر صرفه‌جویی شود ما هم ناچار به محدود کردن گاز صنایع نخواهیم شد.
وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه با وجود تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران، هیچگاه تولید نفت ایران متوقف نشد، تصریح کرد: در تحریم ثابت کردیم که از تلاش دست نمی کشیم و با مجاهدت همکاران راه دیگری پیدا کنیم که توسعه صنعت نفت متوقف نشود.
به گفته زنگنه حتی در صادرات نفت که بیشترین فشارها را دولت ترامپ وارد کرد، صادرات نفت ایران متوقف نشد و ما نشان دادیم زنده و مقاوم هستیم.
وی با تاکید بر اینکه حتی در دوران فشار کوید ۱۹ تحریم را بیشتر کرد اما باز هم با قدرت کار را پیش می بریم،گفت: امیدوارم برای زمستان سال آینده از فاز ۱۱ پارس جنوبی ۵۰۰ میلیون فوت مکعب تولید داشته باشیم.وزیر نفت در ادامه گفت: اگر تحریم نباشد و منابع محدودی که برای احیای چاه‌های نفت نیاز است، تامین شود، صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز قابل تحقق است.
وی با بیان اینکه به‌عنوان وزیر یک دستگاه هرگز کاری را که نمی‌توانم انجام دهم نمی‌گویم و برای خود تعهد ایجاد نمی‌کنم، تصریح کرد: صادرات روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت عملی است و بازار آن هم وجود دارد و به نظر من قیمت نفت هم کاهش نمی ‌یابد.

 

منبع : خبر جنوب