ایران که تا ۲ سال پیش وارد کننده بنزین بود و حتی در سال ۹۷، روزانه تا ۴ و نیم میلیون لیتر در روز بنزین به کشور وارد میکرد، حالا به عنوان صادرکننده این فرآورده استراتژیک در منطقه و جهان شناخته میشود. این در شرایطی است که در سال ۸۵، ایران روزانه بیش از ۲۷ میلیون لیتر بنزین وارد میکرد که موجب خروج ارز از کشور و وابستگی شدید برای تامین امنیت انرژی کشور بود و همین وابستگی باعث شد تا در تحریم هایی که از ابتدای دهه ۹۰ شمسی آغاز شد، تحریم بنزین در صدر آن ها قرار گرفت و ایران حتی در سال هایی مجبور شد تا با تغییر در فرآیندهای برخی پتروشیمی ها، از ریفورمیت به جای بنزین استفاده کند تا خلائی در تامین این سوخت به وجود نیاید. از همین رو با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، توجه به ظرفیت سازی برای تولید بنزین در کشور مورد توجه قرار گرفت. افزایش تولید و بهبود کیفیت پالایشگاههای قدیمی در این مسیر انجام شد.
اما مهم ترین اقدام تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود که سابقه آن به آخرین سالهای دولت اصلاحات باز میگشت. با اولویتبندی توسعه این پالایشگاه، فازهای آن یکی به یک به مدار تولید آمدند و حالا پس از دو سال از بهرهبرداری فاز سوم و پایانی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و ارتقاء کیفی واحدهای پالایشگاهی در تولید بنزین استاندارد و تبدیل شدن ایران به صادرکننده بنزین، ایران نه تنها وارد کننده بنزین نیست بلکه در ۷ ماهه سال جاری حدود ۱ میلیارد و 400 میلیون دلار درآمد از محل صادرات بنزین داشته است.
منبع : خبر جنوب