نزدیک به دو سال و نیم از خروج شرکت های خودروسازی خارجی از ایران می گذرد و حال با افزایش احتمال بازگشت آمریکا به برجام این بحث مطرح است که شرکای پیشین و شرکت های جدید خودروسازی به کشور باز خواهند گشت؟اردیبهشت سال ۹۷ رئیس جمهور پیشین آمریکا با خروج از برجام در اولین اقدام خود شرکتهای خودروسازی ایران را تحریم کرد و سد راه تجارت سایر کمپانی های خودروسازی با ایران شد.پس از برجام شرکت های زیادی از فرانسه به ایران آمده بودند و شروع به سرمایه گذاری مستقیم در کشور کرده بودند. پژو و رنو دو خودروساز شناخته شده در این قالب بودند. حتی رنو برنامه افزایش سرمایه گذاری تا یک میلیارد دلار را در همان دوره به ایران ارائه کرده بود اما تشدید تحریم های آمریکا پس از خروج ترامپ از برجام، این شرکتها را مجبور به ترک ایران کرد.از جمله شرکت های خودروسازی که پس از این تصمیم دونالد ترامپ از ایران خارج شدند می توان به پژو، سیتروئن و رنو از فرانسه، اسکانیا و ولوو از سوئد و هیوندایی و کیا از کره اشاره کرد.محمدرضا نجفی منش عضو هیأت رئیسه اتاق ایران و فرانسه در گذشته گفته بود که به محض اینکه شرایط برای حضور این دو شرکت در کشور فراهم شود و راه باز شود آن ها به ایران خواهند آمد. به گفته وی، شرکت های رنو و پژو همواره علاقه بالایی به حضور در بازار ایران نشان داده اند و بی تردید با فراهم شدن شرایط، نسبت به بازگشت به ایران اقدام می کنند.پس از زمزمه هایی در خصوص احتمال بازگشت این شرکت ها، این بار اما مقاومتی جدی برابر بازگشت بی قید و شرط این شرکت ها وجود دارد.نایب رئیس انجمن قطعه سازان در خصوص احتمال بازگشت شرکای خارجی به صنعت خودرو گفته است: از این پس شرط ایران برای همکاری با خارجی ها، پذیرفتن تولید خودرو با سطح بالای داخلی سازی است. به نظر میسد پاسخ وی نوعی اعلام مواضع ایران در دوران پیش رو در قبال شرکت های خودروسازی باشد. اصغر خسروشاهی در نشستی خبری تاکید کرده است: از آن جا که پژو و فیات با سرمایه گذاران آمریکایی اقدام به ایجاد جویت ونچر کرده ممکن است در صورت برجامی دوباره، دیگر سیاست قبلی را نداشته باشد ضمن آن که ایران نیز رویکرد قبلی را نسبت به این شرکت نخواهد داشت.
نایب رییس انجمن قطعه سازان با تاکید بر این که از این پس شرط ایران برای همکاری با خارجیها ، پذیرفتن تولید خودرو با سطح بالای داخلی سازی است، تصریح کرد: بررسیها نشان می دهد که شرکتهای چینی برای ورود به بازار ایران بسیار راغب هستند . مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز درباره همکاریهای آتی ایران خوشبین است . وی هر چند تاکید دارد امضای قرارداد 25 ساله ایران و چین در حال پیگیری است و هنوز به مرحله عملی نرسیده است، اما برخی از مفاد منتشر شده از موارد در حال مذاکره به مساله همکاریهای خودرویی اختصاص دارد . چینیها علاقه خود به حضور در بازار بزرگ خودرو در ایران را اثبات کردهاند به طوری که در حال حاضر به هر حال تنها شرکت خارجی خودرویی که در ایران سرمایهگذاری مستقیم کرده، شرکت «چری» چین است.
منبع : خبر جنوب