بحران خشکسالی در تالاب‌های استان فارس: از سرسبزی تا کانون‌های گردوغبار

ShirazLive

logo لطفا منتظر بمانید...
0

بحران خشکسالی در تالاب‌های استان فارس: از سرسبزی تا کانون‌های گردوغبار 30 دی 1402

بحران خشکسالی در تالاب‌های استان فارس: از سرسبزی تا کانون‌های گردوغبار




شیراز، خبرگزاری تسنیم - تالاب‌های استان فارس، که زمانی مایه‌ی حیات و آبادی منطقه بودند، امروزه در معرض یک بحران خشکسالی قرار دارند. این تالاب‌ها، که شامل پنج تالاب بین‌المللی طشت، کمجان، بختگان، پریشان و ارژن می‌شوند، به دلیل کمبود بارندگی و برداشت‌های بی‌رویه آب از چاه‌های مجاز و غیرمجاز، با خشکی و فرونشست شدید روبرو هستند. این وضعیت، نه تنها تهدیدی برای زیبایی و تنوع زیستی منطقه است، بلکه این تالاب‌های خشک شده به کانون‌های گردوغبار تبدیل شده‌اند که تأثیرات منفی قابل توجهی بر سلامت و محیط زیست دارند.

عطا پورشیرزاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، آخرین وضعیت بحرانی تالاب‌های این استان را تشریح کرد. وی با اشاره به کاهش چشمگیر بارندگی‌ها در دو دهه اخیر، از خشکی فراگیر در استان خبر داد. پورشیرزاد خاطرنشان کرد که این کم‌آبی موجب خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌های فارس شده، به‌طوری‌که اکثر این تالاب‌ها یا کاملاً خشک شده‌اند یا آسیب‌های جدی دیده‌اند.

به گفته‌ی پورشیرزاد، در میان 14 تالاب ذکرشده در پیوست آیین‌نامه جلوگیری از تخریب تالاب‌ها مصوب 1400، شش تالاب کاملاً خشک شده‌اند. وی خصوصاً به وضعیت بحرانی تالاب‌های پریشان و کافتر اشاره کرد که روزگاری منبع حیات و رونق منطقه بودند، اما اکنون به‌شدت خشک شده و چشم‌اندازی برای احیای آن‌ها مشاهده نمی‌شود.