بازار مسگرها

ShirazLive

logo لطفا منتظر بمانید...
0

بازار مسگرها

بازار مسگرابازار مسگرها در شیراز در خیابان لطفعلی خان زند و بین اردو بازار و بازار مشیر قرار دارد با این که فضای بازار مسگرها مثل زمان قدیم پُر سر و صدا نیست اما هنوز هم مسگرانی هستند که طنین صدای چکششان فضای بازار را حال و هوایی خاص می بخشد و این هنر را زنده نگاه میدارند ، و هنوز هم میشود از تماشای دستان پر هنر و ضربات چکش مسگران بر تن مس و شکل گرفتن ظروف مسی در این مکان لذت برد و به گذشته و تاریخ این بازار چند لحظه ای سفر کرد . بازار مسگرا در نزدیکی چند جاذبه تاریخی و گردشگری و در قلب تجاری شهر شیراز قرار دارد .

این بازار در گذشته بسیار پر رونق بود اما با آمدن ظروف چینی و ملامین و ... استفاده از ظروف و لوازم مسی کمتر شد .

اما امروزه با بالا رفتن سطح علم و آگاهی و توصیه برخی پزشکان مبنی بر پُر خاصیت بودن استفاده از ظروف مسی برای بدن انسان ، مردم بیشتر از گذشته به استفاده از ظروف مسی روی آورده اند و این بازار دوباره پر رونق شده است .


انواع تولیدات بازار مسگرا

از تولیدات این بازار می توان محصولاتی نظیر : دیگ مسی ، بشقاب های مسی ، سینی مسی ، گلدان مسی ، آفتابه مسی ، دستبند های مسی ، زیورآلات مسی و غیره ... را نام برد .


نمای داخلی بازار مسگرهای شیراز


برخی خواص و کارکرد های مس در بدن انسان

مس به روند سوخت و ساز ( متابولیزم ) در بدن کمک می کند ، مس یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و می تواند بسیاری از رادیکال های آزاد را از بین ببرد . مس یکی از مواد اولیه بسیار از آنزیم های مهم و حیاتی بدن است و...


اینک داستانی از زبان مسگران قدیم این بازار:

گویند روزی صاحب دیوان، حاکم فارس سوار بر اسب برای بازدید از بازار و مردم وارد بازار مسگرها شد و این زمانی بود که خشکسالی و گرانی نان به مردم فشار می آورد. همین که صاحب دیوان قدم به ابتدای بازار گذاشت و از اولین مسگر قیمت نان و مواد غذایی را پرسید، مسگر پاسخش را نداد و با چکش محکم ضرباتی بر سندان نواخت. پس از آن تمام مسگرهای بازار، هم آهنگ آن ضربات را تکرار کردند و به حاکم چنین پاسخ دادند. صاحب دیوون، خرت بورون، چکار داری به نرخ نون (صاحب دیوان برو حکومتت را بکن، تو به قیمت نان مردم چه کار داری.)

سایر بازار های سنتی شهر شیراز :

بازار حاجی
بازار روح الله
بازار نو
بازارچه فیل
بازار نو مشیر