بازار نو

ShirazLive

logo لطفا منتظر بمانید...
0

بازار نو

بازار نو

موقعیت بازار :

در زمان قاجاریه، بازار وکیل شمالی را تا دروازه ی اصفهان ادامه دادند و نام بازار نو بر آن نهادند.

این راسته طولانی ( بازار نو ) با متصل بودن به بازار وکیل شمالی بسیاری از حجره ها و مغازه ها را در خود جای داده و بدلیل این که یک سر آن به دروازه اصفهان می رسد بازار بسیار بزرگی را بوجود آورده .

ورودی بازار نو از طرف روگذر زند به بازار وکیل شمالی معروف است و محوطه جلو آن بسیار زیبا و پرنشاط است و برای گردشگران خصوصاً توریست های خارجی بسیار جذاب و دیدنی ست و بدلیل نزدیکی این بازار به بازار وکیل و ارگ کریم خانی و دیگر مکان های تاریخی و گردشگری هر ساله بازدید کنندگان بسیاری را از سراسر ایران و جهان به این مکان دیدنی در شهر شیراز می کشاند .


فعالیت بازار :

در این بازار بیشتر کالا هایی نظیر : پارچه ، کیف و کفش ، محصولات چرمی ، گیاهان دارویی و غیره ... وجود دارد ، و این بازار مربوط به صنف خاصی نمی شود اما در قدیم بازار عمده فروشی بوده است .


گذشته بازار :

این بازار را میرزا اشرف یوسف شرفی مازندرانیه که یکی از وزیران فارس بود در امتداد بازار وکیل تا دروازه اصفهان احداث نمود و در اواخر دوران سلطنت قاجار به بازار نو معروف شد .

در زمان های گذشته کاروانسرا های بسیاری در این بازار بوده است که دوطبقه بوده اند در طبقه بالا مسافران استراحت می کردند و در قسمت پایین اسب ها و درشکه هایشان را می بستند و حال دیگر این کاروانسرا ها تبدیل به مغازه شده و کمتر اثری از آنها دیده می شود . در قدیم کف این بازار خاکی بوده است و کاسبان هر روز صبح به آبپاشی در جلوی مغازه و حجره هایشان می پرداختند تا خاک در هوا پخش نشود و فضای بازار را آلوده نکند ، اما حال دیگر کف بازار سنگ فرش شده و برای عبور مرور بسیار مناسب است و باعث سهولت در نظافت بازار می شود .

بیشتر از نیمی از بازار نو سقف ندارد ، گفته می شود که در گذشته در اثر زلزله ای سقف نیمه شمالی بازار نو فرو می ریزد و دیگر تا به امروز نیمه شمالی بازار نو مسقف نیست و فضای روباز و پهن تری دارد .

در این بازار مسجدی وجود دارد به اسم مسجد حاج غنی که بسیار زیبا است و محل نماز گذاری اهالی بازار و کسبه نیز است که دیدن این مسجد می تواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد .

سایر بازار های سنتی شهر شیراز :

سرای مشیر
بازار مسگرا
بازار نو مشیر
بازارچه فیل
بازار حاجی
بازار روح الله