بازارچه ی فیل

ShirazLive

logo لطفا منتظر بمانید...
0

بازارچه ی فیل

سرای فیلدر محله درب شاهزاده موازی بازار ترکش دوزها بازار دیگری است بنام (( بازار شمشیرگرها )) که آن نیز ۱۱ زوج مغازه دارد . در بازار شمشیرگرها سرای دیگری وجود دارد که آن را (( کاروانسرای فیل )) نامند .

در زمان های قدیم کاروانسرای فیل محلی بود برای خرید فروش فرش و تجّار و فرش فروشان در این مکان به خرید و فروش فرش میپرداختند و به نوعی این مکان مرکز فروش عمده فرش بوده و همچنان هم بقوت خود باقی است و حال نیز در کاروانسرای فیل فرشفروشان به تجارت فرش مشغولند .

سرای فیل بنای کریم خانی

فضای زیبا و دلنشین این سرای تاریخی محل بسیار جذابی برای گردشگران و بازدید کنندگان است ، بنای این سرای دل انگیز در حدود سال ۱۱۸۰ هـ .ق بدستور کریم خان زند ساخته شد که چهار ایوان دارد و هر ضلع آن ۷ حجره و در هر زاویه ( گوشه ) چهار حجره دیگر ساخته شده ، در وسط حیاط سرای فیل حوض آب زیبا و قدیمی وجود دارد و سردر قدیمی کاروانسرا طاق نمای آجری ساده ای است که به وسیله راهرویی به حیاط وصل می شود . کاروانسراها در پیشرفت و ارتباط بین شهر ها و کشورهای مختلف نقش بسزایی داشته اند زیرا مسافرانی که کیلومتر ها راه را برای سفر از شهری به شهر دیگر با قصد تجارت و سیاحت و با چهارپایان طی می کردند نیاز داشتند در جایی استراحت کنند و به حیواناتشان آب و غذا بدهند و حتی مدتی را در آن مکان بمانند ، از این رو کاروانسراها در ایجاد ارتباط و تعامل بین شهرها و پیشرفت اقتصادی و رونق بازار ها نقش مهمی را ایفا میکرده اند .



بازار شمشیرگرها


موقعیت اقتصادی

به دلیل قرار گرفتن سرای فیل در قلب تجاری شهر شیراز و نزدیکی آن به بازار های اصلی و بناهای تاریخی متعدد هر ساله بازدید کنندگان بسیاری دارد و باعث رونق هر چه بیشتر بازار هم می شود به این شکل که افرادی که به دیدن این مکان می آیند چون از بازار عبور می کنند بیشتر به خرید ترغیب می شوند و اینگونه گردش و خریدی لذت بخش تر را تجربه می کنند .



سرای فیل بازار فرش


سرای فیل دارای ۳۲ حجره است که دور تا دور حیاط قرار دارد و این نوع طراحی برای راحتی در حمل و نقل و بارانداز کالاها بسیار مناسب بود ، یک ورودی در ضلع جنوبی سرا وجود دارد که به بازار شمشیرگر ها اکه اکنون به راسته فرش فروش ها معروف شده راه پیدا می کند .

سایر بازار های سنتی شهر شیراز :

سرای مشیر
بازار مسگرا
بازار نو
بازار وکیل
بازار نو مشیر
بازار روح الله