باغ جهان نما

ShirazLive

logo لطفا منتظر بمانید...
0

باغ جهان نما

باغ جهان نماباغ جهان نما که یکی از مجموعه آثار زندیه است در سال ۱۱۸۵ هـ . ق بدستور کریمخان زند دور تا دور آن را حصار کشیدند و بنای کوشک را در وسط آن ساختند و در اطراف این بنا درختکاری و خیابان کشی زیبا و مفصلی را انجام دادند .

این باغ وسیع که نزدیک حافظیه است و اکنون در کنار خیابان حافظ قرار دارد از آثار کریمخان زند است و از آب رکن آباد مشروب میشده .

باغ جهان نما تقریبا ۳ برابر حافظیه است و از بالا به شکل ۱۶ مربع هم اندازه است که با نظم در کنار هم چیده شده باشند ، و در چهار راه حافظیه ، خیابان حافظ قرار دارد .

عمارت کلاه فرنگی :

نمای عمارت کلاه فرنگی در باغ جهان نما از آجر و بسیار ساده است و اثر از نقاشی و یا کاشی کاری روی آن دیده نمی شود .

در گذشته عمارت کلاه فرنگی پنجره هایی از جنس چوب داشته اما با گذر زمان و توسط مالک خصوصی این پنجره ها برداشته شده و بجای آنها پنجره های فلزی و آهنی کار گذاشته شده .

در وسط باغ عمارتی به شکل کلاه فرنگی قرار دارد که از بناهای وکیل الرعایا ( کریمخان زند ) است ، ساختمان کلاه فرنگی بشکل هشت ضلعی و همانند کلاه فرنگی باغ نظر ساخته شده است ، در وسط شاه نشین یک حوض مرمر یکپارچه ساخته شده و چهار شاه نشین در چهار گوشه ی آن تعبیه شده و اتاقهای بین شاه نشینها دو طبقه است . طرح این عمارت از ساختمان کلاه فرنگی باغ نظر جالب تر از درهای چوبی بنا فرسوده و از بین رفته است .

جهان نما در گذر تاریخ :

در دوره ی صفویه این باغ از همیت بسیاری برخوردار بوده اما پس از انقراض سلسله صفویه و نا امن شدن کشور این باغ تقریبا ویران شد ، اما مجددا در دوره زندیه و قاجاریه دوباره مرمت و بازسازی شد .

باغ جهان نما در نزدیکی چند مکان تاریخی ، فرهنگی و گردشگری دیگر قرار دارد مانند حافظیه ، باغ ارم ، باغ تخت ، و ... که این موقعیت باعث شده سیل بازدید کنندگان به سمت این ناحیه سرازیر شود . زیبایی این باغ مثال زدنی ست ، زمانی که وارد باغ می شوید و خیابان کشی های زیبا و درختان سرسبز را تماشا می کنید و سپس به عمارت کلاه فرنگی در وسط باغ میرسید و محو شکوه و زیبایی این باغ پر نشاط می شوید .

باغ جهان نما در شب

سایر باغ های شهر شیراز :

باغ عفیف آباد
باغ دلگشا