تقسیم فارس به 15 حوزه اقتصادی

ShirazLive

logo لطفا منتظر بمانید...
0

تقسیم فارس به 15 حوزه اقتصادی 12 مهر 1399

تقسیم فارس به 15 حوزه اقتصادی


وزیر صنعت، معدن و تجارت نخستین سفر استانی خود را میهمان شیرازی ها شد تا از نزدیک با ظرفیت های این شهر و دیگر شهرستان های این استان آشنا شود. علیرضا رزم‌ حسینی در نخستین برنامه خود در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه صنایع تکمیلی نورد و کلاف فولاد‌های آلیاژی و کربنی مجتمع ذوب آهن پاسارگاد در کوار حضور پیدا کرد و فاز چهارم زنجیره تکمیل فولاد با اعتبار 2 هزار و 100 میلیارد تومان در مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد رسماً آغاز شد. وزیر صمت بر ضرورت پرهیز از خام ‌فروشی معادن مرتبط با فولاد تاکید کرد و گفت: اولویت وزارت صمت صادرات نهایی فولاد است، کما این که در این راستا زنجیره فولاد در برخی استان‌ها کامل شده و در برخی استان ‌ها نیز در حال تکمیل شدن است که با کامل شدن آن ‌ها صادرات نهایی محصولات فولاد انجام می ‌شود.
حمید رضا ایزدی، رئیس سازمان صمت استان فارس نیز در این مراسم به راهکارهای تحقق جهش تولید اشاره کرد و افزود: حمایت از تولیدات صادرات محور، برنامه ‌ریزی و ایجاد شرایط برای افزایش ظرفیت و توسعه واحدهایی که محصولاتی با قابلیت رقابت ‌پذیری داخلی و همچنین بازارهای صادراتی دارند و در حال حاضر به صورت نیمه فعال هستند، از جمله راهکارهای تحقق جهش تولید است. وی گفت: افزایش بهره‌ وری واحدهای تولیدی از طریق بازسازی، نوسازی و به روز رسانی ماشین ‌آلات و تجهیزات خط تولید، پیگیری جهت تخصیص اعتبار و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ بهره کم توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری با حداقل بروکراسی و استفاده حداکثری از ظرفیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در راستای حل مشکلات واحدهای صنعتی از جمله دیگر این راهکارها است.

محرومیت های فارس مشهود است
وزیر صمت همچنین در ادامه برنامه های خود به دیدار امام جمعه شیراز رفت. آیت ا...لطف ا... دژکام در این دیدار با تاکید بر این که محرومیت فارس سالیانی است که مشهود است و باید تمامی مسئولان کشور به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند، گفت: این توجه زمینه اجرای عدالت در کشور و استان فارس است. نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: فارس استانی است که می ‌تواند در عرصه بین الملل اسوه باشد و با توانمندی‌ هایی که دارد باید در جهان سرآمد باشد این در حالی است که فارس استانی محروم است اما جز استان‌ های کارآمد شناخته می ‌شود. وی ادامه داد: اگر در گام دوم فارس برترین استان کشور نباشد به مردم فارس ظلم شده است. امام جمعه شیراز همچنین با اشاره به این که کارت‌ های بسیار زیادی از بازرگانان فارس باطل شده است، اظهار امیدواری کرد در سال جهش تولید موانع از مسیر فعالین اقتصادی برداشته و امکان رونق تولید شود.

انتقاد وزیر صنعت از ‌انحصارطلبی در صنعت خودرو
وزیر صنعت پس از دیدار با نماینده ولی فقیه در فارس در جلسه مجمع نمایندگان این استان فارس شرکت کرد. رزم حسینی در این نشست تامین کالای اساسی و مدیریت بازار را دو برنامه اولویت‌ دار وزارت صمت عنوان کرد و ادامه داد: اگر چه تحریم فشار زیادی بر کشور وارد کرده اما این دلیل بر بی ‌نظارتی‌ ها در بازار نیست، به همین منظور نظارت ‌ها را در بازار تشدید می‌ کنیم تا هم قیمت‌ ها متعادل شود و هم کمبودی احساس نشود.وی با اشاره به ناتوانی بانک ها در مدیریت واحدهای صنعتی تملک شده توسط آن ها گفت: اختیاراتی به وزارت صمت داده شده تا بانک‌ها را وادار به برگرداندن واحد‌های صنعتی تملک شده بکند. وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از وجود انحصار در صنعت خودرو اظهارداشت: انحصار در تولید خودرو یک مصیبت است اما وزارت صمت به دنبال شکستن این انحصار است.رزم حسینی تاکید کرد که مردم لایق استفاده از خودروی خوب، با کیفیت و با مصرف سوخت پایین هستند.وزیر صمت با اشاره به مشکلات اساسی در نظام اداری کشور نیز گفت: مسئله اقتصاد چالش جدی نظام و انقلاب است که همه بازیگران در حوزه اقتصاد باید در این موضوع متمرکز شوند تا مردمی از آن بهره ‌مند شوند.وی حل مشکلات را زمانبر دانست و گفت: با توجه به این که زمان زیادی نداریم باید در یک مدل نرم‌افزار مدیریتی همه ارکان مدیریتی استان جمع شوند و زمینه ایجاد شغل را فراهم و مهمتر از آن بخش خصوصی را فعال کنند. وی ادامه داد: در این مدل استان فارس باید از نظر حوزه انتخاباتی به 15 حوزه اقتصادی تقسیم‌بندی شود و با اولویت روستا‌ها محور پیرامونی خود را تقویت کنند.

تشدید نظارت ها از شدت نگرانی مردم می کاهد
عنایت ا... رحیمی استاندار فارس نیز در این جلسه با اشاره به این که در شرایط کنونی کرونا و تحریم مانع توسعه اقتصادی شده است، گفت: عبور از این محدودیت ‌ها با تلاش و بهره‌ گیری از ظرفیت ‌ها امکان پذیر است. وی با بیان این که مدیریت بازار در شرایط کنونی ضرورت جدی دارد، اظهار کرد: تشدید نظارت و سیاستگذاری‌ های لازم از شدت نگرانی مردم کاسته و زمینه ساز ثبات بیشتر در بازار خواهد شد.رحیمی بیان کرد: توسعه صنعتی فارس با توجه به ظرفیت ‌های استان همچون نزدیکی به دریا، نیروی انسانی فنی و متخصص، مراکز دانشگاهی برجسته و پارک‌ های علم و فناوری امکان پذیر است. رحیمی با بیان این که صنایع فولاد استان فارس در حال حاضر به مواد اولیه سایر استان ‌ها وابسته است، از وزیر صمت خواست مجوز اکتشاف مواد اولیه این صنایع در استان را صادر کند. وی با تاکید بر این که توسعه صادرات استان نیازمند اختصاص اسکله و بندر است گفت: ایمیدرو و ایدرو در این زمینه امکانات مناسبی دارند که می‌توانند در اختیار استان قرار دهند.

فارس ملقب به صنعت خاموش
رئیس مجمع نمایندگان فارس نیز در این نشست گفت: استان فارس ملقب به صنعت خاموش است و از وزیر صمت انتظار می ‌رود تعهدات قبلی این وزارتخانه در قبال فارس را عملیاتی کند. ابراهيم عزیزی با اشاره به ظرفیت استان در حوزه صنعت و معادن اظهارداشت: با وجود این ظرفیت‌ ها استان فارس در این حوزه با گرفتاری ‌ها و مشکلاتی رو به‌ رو است.وی با بیان این که استان فارس به اشتباه استان برخوردار نامیده شده است، گفت: واقعیت و حقیقت چیز دیگری است چرا که در این استان واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل زیادی وجود دارد که مشکلات زیادی را برای استان به وجود آورده است.عزیزی با اشاره به آمار واحدهای صنعتی استان بیان کرد: بر اساس آمار مطرح شده از سوی سازمان صمت استان فارس 3 هزار و 968 واحد صنعتی در استان فارس وجود دارد که 800 واحد آن غیر فعال است.

انتقاد از صدور بخشنامه های متعدد وزارت صمت
علیرضا پاک فطرت، دیگر نماینده شیراز در مجلس نیز گفت: صدور بخشنامه های مختلف در وزارت صمت نشان از بی تدبیری برخی از معاونان این وزارتخانه است.وی با تاکید بر این که هر کشوری در چند کالا دارای مزیت است و نمی ‌توان تمامی کالاها را در یک کشور تولید کرد، ابراز داشت: باید شرایط ارتباط با سایر کشورها فراهم شود تا امکان صادرات در اختیار بازرگانان فراهم شود.رحیم زارع، نماینده آباده در مجلس نیز در این نشست گفت: ر راستای حمایت از صادرکنندگان باید چرخه یکسان سازی نرخ ارز به روز شود تا شرایط اقتصادی بازرگانان نیز در خطر نباشد و رشد ٧٠٠ درصدی قیمت ارز بر زندگی اقتصاددانان تأثیر نگذارد.

 

منبع : خبر جنوب