فارس با تولید 29محصول گواهی شده، در کشور پیشتاز شد

ShirazLive

logo لطفا منتظر بمانید...
0

فارس با تولید 29محصول گواهی شده، در کشور پیشتاز شد 20 آبان 1399

فارس با تولید 29محصول گواهی شده، در کشور پیشتاز شد


غیاث ملک حسینی-خبرنگار«خبرجنوب»/ مسئول دفتر محیط زیست و محصولات سالم سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: کشاورزان این استان با تولید 45 هزار تن محصول گواهی شده در قالب 29 نوع محصول، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص دادند.
محمد مهدی غیاثی با اشاره به اینکه در قالب طرح ارتقاء 15 محصول کشاورزی طی 4 سال گواهی حد مجاز آلایندگی را دریافت می کنند، ابرازداشت: خوشبختانه در دو سال نخست اجرای طرح، 7 محصول کشاورزی در استان موفق به کسب این گواهی شدند.
وی با بیان اینکه در جریان این طرح 8 محصول باید گواهی استاندارد بگیرند و 7 محصول نیز باید کددار شوند، اظهارداشت: با دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد حد مجاز آلاینده‌ها برای 7 محصول کشاورزی در فارس، تعداد محصولات گواهی شده این استان به 29 نوع محصول رسید و از این حیث در رتبه نخست کشور قرار گرفته ایم.
به گفته مسئول دفتر محیط زیست و محصولات سالم سازمان جهاد کشاورزی فارس، قارچ، گیاهان دارویی، انار، مرکبات، پرتقال، سیب، هندوانه، ریحان، انجیر سبز، سیب، گل محمدی، بادام و پسته و... برخی از محصولاتی هستند که تا کنون گواهی حد مجاز آلایندگی برای آنها صادر شده است.
غیاثی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه معاونت حقوق عامه دادستان نیز به این موضوع ورود کرده است، گفت: براین اساس عملکرد دستگاه ها در زمینه مصوبات شورای سلامت استان فارس در خصوص محصولات گواهی شده مورد ارزیابی قرار می گیرد، در همین ارتباط نیز جلسه ای روز دوشنبه هفته آینده برگزار می شود و همه دستگاه مربوطه باید گزارش کار خود را ارایه کنند.
وی با بیان اینکه شهرستان های کوار، داراب، فرشبند و... در خصوص محصولات گواهی شده اقدامات مناسبی را انجام داده اند، اظهارداشت: این شهرستان ها در برخی محصولات به سمت ایجاد زنجیره ارزش حرکتمی کنند.
به گفته مسئول دفتر محیط زیست و محصولات سالم سازمان جهاد کشاورزی فارس، در این استان، امکان صدور دو گواهی برای محصولات کشاورزی وجود دارد که یکی از آنها گواهینامه استاندارد تشویقی به صورت ملی است و دیگری یک گونه محلی با عنوان ICM است که توسط سازمان جهاد کشاورزی فارس و مشارکت کمک سازمان نظام مهندسی صادر می شود.
غیاثی با اشاره به این که ICM هم گواهی منطبق بر رعایت استانداردهای تشویقی است اما با آن تفاوت دارد، ابراز داشت: کشاورزان می توانند علاوه بر دریافت ICM، برای دریافت گواهی استاندارد هم اقدام کنند.
وی در خصوص هزینه های دریافت این دو نوع گواهی نیز گفت: در گواهی ICM که توسط سازمان جهاد انجام می شود، تنها هزینه آزمایش محصول دریافت می شودکه بطور متوسط 100 هزار تومان به ازاء هر هکتار هزینه دارد، اما برای داشتن گواهی نامه استاندارد ملی، به طور متوسط برای هکتار حدود 500 هزار تومان هزینه می شود و علت آن همم استقرار مدیر کنترل کیفی در مزرعه است که کل فرایند کاشت و داشت و برداشت را باید مورد نظر قرار دهد.
مسئول دفتر محیط زیست و محصولات سالم سازمان جهاد کشاورزی فارس در خصوص نظام قیمتگذاری محصولات گواهی شده نیز اظهارداشت: نظر ما این است که قیمتگذاری بر اساس کشش بازار و عرضه و تقاضای محصول باشد، اما معمولا با توجه به سقف و کف قیمت ها در میدان میوه و تره بار، قیمت محصول گواهی شده به اندازه قیمت سقف میدان در نظر گرفته می شود و حدوداً 10 تا 20 درصد هم امکان افزایش قیمت آن وجود دارد.
غیاثی در ادامه بابیان اینکه در حال حاضر بالغ بر 45 هزار تن محصول گواهی شده در استان فارس تولید می شود، خاطرنشان کرد: تلاش مابراین است که با ایجاد زنجیره های ارزش، سود فروش محصول را به کشاورز برسانیم و دست دلال ها را کوتاه کنیم.
وی درباره روش های دریافت کد و یا گواهی استاندارد حد مجاز آلاینده ها نیز گفت: علاقه مندان باید مستندات لازم را در سامانه eagri.maj.ir بارگزاری کنند و در صورت نتیجه بخش بودن آزمایش‌های لازم، کد شناسایی محصول را از سازمان جهاد کشاورزی دریافت کنند.
به گفته غیاثی، پس از بررسی مستندات بارگذاری شده، در صورت تائید مدارک، درخواست اخذ کد و هولوگرام استاندارد تشویقی به سازمان استاندارد کشور برای متقاضیان ارسال می شود.

 

منبع : خبر جنوب