میمنـد در سـودا ی صـادرات 250 میلیـون تومـانی اسـانس گـل

ShirazLive

logo لطفا منتظر بمانید...
0

میمنـد در سـودا ی صـادرات 250 میلیـون تومـانی اسـانس گـل 20 آذر 1399

میمنـد در سـودا ی صـادرات 250 میلیـون تومـانی اسـانس گـل


نرگس مکاری زاده- خبرنگار «خبرجنوب»/ میمند مشهور به گلخانه فارس که به واسطه برخورداری از باغ ها و مزارع گل‌های محمدی و تولید انواع گل و عرقیات به گلخانه فارس شهرت یافته است این روزها در انتظار خرید دستگاهی است که به کمک آن امکان تولید اسانس از گل محمدی و برخی دیگر از گل ها وجود داشته باشد، دستگاهی که درآمد ارزی چند میلیون دلاری به دنبال دارد.
محمد رئیسی، رئیس اتحادیه گلابگیران میمند در گفت و گو با سرویس اقتصادی «خبر جنوب» در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل نبود دستگاه اسانس گیری، کارگاه‌ها قادر به گلابگیری از ۳۲۰۰تن گل محمدی تولیدی در میمند نیستند و بخشی از این گل در فصل برداشت به صورت فرآوری نشده به قمصر کاشان می‌رود و در آنجا به نام کاشان اسانس گیری و صادر می شود.
به گفته وی در حال حاضر به جز گلاب سنتی، از گل محمدی در میمند به کمک دستگاه های سنتی، عطر استحصال می شود که در نهایت کیلویی ۲۵ میلیون تومان صادر می شود این در حالی است که در صورت خرید یک دستگاه اسانس گیری، اسانس تولیدی، کیلویی ۲۵۰ میلیون تومان صادر می شود.
رئیسی با بیان این که در تولید اسانس میزان بسیار کمتری از گل محمدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در عین حال اسانس فرآوری شده ارزش ۸ برابری دارد ادامه داد: برای تولید هر کیلو عطر، ۳۰تن گل محمدی مورد فرآوری قرار می گیرد که از گلاب آن نیز استفاده می شود این در حالی است که با دستگاه های جدید با ده تن گل محمدی می توان یک کیلو اسانس تولید کرد که البته دیگر در این روند فراوری، گلاب تحویل گلاب گیر نمی شود و تنها اسانس گیری می گردد.
رئیس اتحادیه گلابگیران میمند ادامه داد: با این دستگاه ها می توان اسانس گیاهان دیگری همچون ترخان، نعنا و دیگر گل و گیاهان دارویی را استحصال کرد.
رئیسی خاطرنشان کرد فرانسه و کشورهای اروپایی تا کنون عطر و یا گلاب را به صورت نیمه فرآوری شده خریداری و خود آنرا تبدیل به اسانس می‌کردند این در حالی است که دستگاه‌ جدید به تمام فرمول هایی که باید در اسانس گیری رعایت شود، مجهز است.
وی خرید این دستگاه را منوط به همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات دانست و گفت اگر بانک‌ها برای پرداخت
دو و نیم میلیارد تومانی تسهیلات، جهت خرید این دستگاه همکاری کنند اردیبهشت سال آینده شاهد نصب آن و اسانس گیری از گل محمدی در فصل برداشت این گل خواهیم بود در غیر این صورت باید گل و گلاب را به قمصر کاشان فرستاد تا همچون روال هر ساله گل محمدی میمند به نام آن شهر استحصال و صادر شود.
رئیس اتحادیه گلاب گیران میمند با اشاره به شیوع ویروس کرونا از ابتدای امسال تصریح کرد: متاسفانه امسال گلابگیران و کشاورزان از وضعیت موجود راضی نبودند و کرونا ضربه بسیار بزرگی به باغداران و گلابگیران زد.
وی اظهار داشت: متاسفانه در این مدت میزان بسیار اندکی از گلاب و سایر عرقیات صادر شد که آن هم صادرات در کنار بار مسافران بود که توانستیم به میزان بسیار کمی، عرقیات به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر کنیم
رئیسی خاطر نشان کرد: این در حالی است که تا پیش از این ۶۰ درصد عرقیات تولیدی میمند به کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی صادرمی ‌شد.
وی میزان صادرات گلاب را در تاپیش از امسال سالانه شش هزار تن اعلام کرد و افزود: تا پارسال هر بسته ۵ کیلویی گلاب دویست هزار تومان صادر می گردید که البته بسته به میزان خلوص آن، این قیمت نوسان داشت اما متاسفانه امسال میزان صادرات بسیار اندک بود.
رئیس اتحادیه گلابگیران میمند تصریح کرد: گرچه امسال شاهد افزایش تمایل مردم به خرید گلاب، عرقیات گیاهان دارویی به دلیل تاثیر آن بر پیشگیری و مهار ویروس کرونا بودیم اما این افزایش فروش در بازار داخلی نتوانست خلا بازارهای خارجی را پر کند.
وی در خصوص وضعیت فعلی کارگاه های گلاب گیری گفت: گلابگیری در میمند این بخش فقط مربوط به اردیبهشت ماه و خرداد است که علاوه بر گلاب، 40 نوع عرقیات دیگر مانند نسترن، شاطره، بیدمشک و نعناع که عمده آن مصرف دارویی دارند نیز در میمند تولید می شوند.
رئیسی با اشاره به اینکه عمده فعالیت کارگاه‌های میمند در فصل بهار است ادامه داد در پاییز و زمستان، این کارگاه‌ها نیمه تعطیل هستند و در فصول سرما که گلاب تولید نمی شود سایر عرقیات نظیر کاسنی، کیالک، لیمو، گردو و... که در فصل‌های تابستان و پائیز خشک شده عرق گیری می شوند که البته ظرفیت کارگاه‌ها به طور صد درصدی پر نمی شود و این کارگاه‌های به صورت نیمه فعال، کار می کنند.

 

منبع : خبر جنوب