مجموعه مشیر

ShirazLive

logo لطفا منتظر بمانید...
0

مجموعه مشیر

سرای مشیر

در منتهی الیه جنوبی بازار وکیل مجموعه ی مشیر شامل سرای مشیر ، بازار و حمام مشیر قرار دارد.


سرای مشیر:

هم اکنون سرای مشیر یک بنای تجاری دو طبقه است ، در چهار سمت بنا حجره هایی ساخته شده است.

راه ورودی به دو حجره از راه راهرویی انجام می گیرد ، یک حوض آب مرکزی و باغچه هایی پیرامون حوض و در وسط حیاط طراحی شده است . این شیوه ی معماری به شیوه ی رایج در خانه های مسکونی شبیه است . فضای به نسبت گسترده ای بنام حوضخانه و چاپخانه در ظلع شمالی واقع است ، حوض آب زیبایی در وسط و غرفه هایی جهت نشیمن ، پیرامون چاپخانه ساخته شده ، سطوح داخلی با کاشی های رنگین و طرح های متنوع پوشیده شده است . گردشگران از راه یک راهرو در گوشه جنوب شرقی که در دو طرف آن مغازه وجود دارد به بازارچه مشیر هدایت می شوند . بر سردر ورودی سرای مشیر ویژگی ها و شرایط مسبوط وقف مجموعه بر زمینه سنگ حجاری شده است . این بنا با شماره ۴۲۴ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است .


بازارچه مشير :

این بازارچه شامل دو دسته است که در وسط آن ها یک چهارسوق قرار دارد ، در دو طرف هر دسته مغازه هایی به موازات یکدیگر ساخته شده است ، گنبد به نسبت بلند و زیبایی فضای چهار سوق را پوشانده . مشبک های زیر عرقچین ها باعث روشنایی فضای داخل بازار می شده است ، هم اکنون جلو برخی از مشبک ها مسدود شده است .

دسته شمالی به خارج از بازار راه ندارد ، ولی دسته جنوبی به هر دو بازار متصل می شود .


حمام مشیر :

این حمام جزئی از بناهای سرای مشیر است .

از داخل سرا می توان به داخل حمام رفت ، ولی درب اصلی حمام به داخل کوچه پشت بازار وکیل باز می شود .


حمام مشیر


مسجد مشیر :

این مسجد یکی از زیباترین مساجد دوره ی قاجاریه در شیراز است و به وسیله میرزا ابولحسن خان مشیرالملک وزیر مملکت فارس در سال های ۱۲۶۵ تا ۱۲۷۵ هـ.ق ساخته شده است .

این مسجد از جهت استحکام و معماری همانند مسجد وکیل می باشد . در قسمت شمالی ، طاق نمای بلندی وجود دارد که مقرنس کاری شده و بر آن آیات قرآنی با خطوط درشت ثلث بر روی کاشی ، نگاشته شده است . ضلع غربی شبستان مسجد دارای هشت ستون سنگی یکپارچه مارپیچ می باشد .


مسجد مشیر


حسینیه مشیر :

این حسینیه در نزدیک مسجد مشیر در بازارچه ارمنی ها و نزدیک محله سنگ سیاه در شیراز واقع شده است ، این بنای مذهبی نیز یکی از آثار دوره ی قاجاریه است که توسط میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک یکی از بزرگان فارسی ساخته شده است .

در سال ۱۳۰۶ خورشیدی ، کرامت ا... مشیری ، نوه ابوالحسن خان مشیرالملک ، به نام و یاد مادرش سلطان الحاجیه ، آن را به دبیرستان سلطانی تبدیل کرد . این بنای مقدس در سال ۱۳۶۷ بر اثر آتش سوزی آسیب دید که یکسال بعد مرمت شد .


حسینیه مشیر

بازار نو مشیر

در جنوب سرای مشیر بازاری است که بشکل بازار وکیل ( ولی کوچکتر ) ساخته شده و از بناهای مرحوم میرزا ابوالحسن خان مشير الملك است سقف آن غربی و آجرزده شده و دروسط یک هشتی وسیعی دارد که بالای آن بادگیری تعبيه کرده اند این بازار یک در به سرای مشیر و در دیگری به اردو بازار دارد و در بعضی جاهای این بازار مختصر کاشیکاری بچشم میخورد .

سایر مجموعه های تاریخی شهر شیراز :

مجموعه زندیه
مجموعه قوام
مجموعه نصیرالملک